“Keeping Up”: U svijetu kojim vlada površnost

Na Weekend Media Festivalu u Rovinju vodila sam panel pod nazivom «Kim Kardashian – fenomen koji je promijenio standard ljepote». Uzmemo li u obzir globalni utjecaj obitelji Kardashian i činjenicu da je kozmetička industrija vrijedna milijarde dolara, a one su u njoj postale važni igrači, ne može se reći da je tema trivijalna, iako već spomen te obitelji izaziva polarizaciju i vrlo oprečne reakcije. Prije nekoliko mjeseci ušla sam u dnevnu sobu i zatekla svoju 14-godišnju kćer kako gleda njihov show. Upitala sam je što vidi u Kardashiankama.
Ovo je zabavno, rekla mi je. Inače ih ne gledam, ali morala sam provjeriti o čemu pričaju cure iz škole.
Što je tu zabavno, nastavila sam. Hrpa napirlitanih žena leže na kauču, a glavni im je problem kakvu će zabavu organizirati za dječji rođendan.
Kako ne kužiš, odgovorila je. Zabavno je gledati bogate, dotjerane žene koje lupaju gluposti, svađaju se, plaču i zabavljaju se.
Na dječja usta istina izlazi. Koliku gledanost imaju emisije u kojima neki «ozbiljni» ljudi pričaju o «važnim» temama? Reality programi bazirani su na «guilty pleasure» faktoru. Jedna žena mi je slikovito napisala da je osjećaj koji je imala kad je gledala njihov show bio sličan onome kad jedeš nešto u McDonaldsu. Znaš da nije zdravo ni dobro, ali ti prija. I izaziva ovisnost.
Kardashianke su fenomen, kojeg je stvorila ambiciozna i promućurna majka. Najveći utjecaj trenutno uživa Kylie, najmlađa od pet sestara, čija imena «slučajno» počinju sa slovom K. Kylie je bogatstvo stekla prodajući ruževe za usne, u različitim bojama, a sada je ponudu nadopunila ostalim kozmetičkim proizvodima. Moja kćer je ovoga ljeta probala jedan od tih ruževa, kojeg je njena prijateljica kupila u New Yorku. Kada sam je upitala što misli, odgovorila je da je dobar, ali se brzo suši. Onda mi je ponudila da me jednom našminka. Upitala sam je što zna o tome, rekla je: više nego što misliš.
Prije odlaska u Rovinj, u posjetu mi je došla prijateljica, nekadašnja manekenka i ekonomistica koja danas radi u jednoj PR agenciji. Ona ima dvije prekrasne kćeri. Rekla mi je da je jako zanima tema. Sa svojim je kćerima gledala Kardashianke.
«Nije to loše. Uvjerljive su. I nakon gledanja – osjećaš se bolje. To je važan efekt. Nemoj zaboraviti jednu stvar, naše se kćeri zahvaljujući njima danas znaju bolje našminkati nego što smo mi to ikada znale. Nije nam imao tko pokazati, niti smo mogle doći do potrebne kozmetike. A one danas, za mali novac, kupe proizvode i gledajući njihove tutorijale, kistom i četkicom na svojim licima mogu napraviti čuda.»
Upravo o tome govorila je moja kćer. Ona o šminkanju zna više od mene, iako ne dozvoljavam da u školu ide našminkana. Barem ne vidljivo našminkana.
Sad bi bilo zgodno konstatirati da je svijet otišao k vragu kad mlade djevojke samo razmišljaju o tome kako će izgledati i kako će se našminkati, ali prisjetimo li se mladosti, čime smo bili okupirani u dobi od 14 ili 15 godina? Matematikom ili hrvatskim? Ne, bili smo opsjednuti biologijom i fizikom, opterećeni metamorfozama s kojima smo se sudarali u ogledalu svakog jutra, koje su išle nabolje ili nagore. Proučavali smo svoj profil i izraslinu od nosa, gledali smo prištiće i kako ih prikriti, iščuđavali smo se dlakama koje su nicale na zamislivim i nezamislivim mjestima. Bili smo preokupirani izgledom. I seksom. Ali, prije svega – izgledom.
Sad smo u četrdesetima ili pedesetima, zapravo je nevažno koliko godina imamo. O čemu razgovaramo i čime se bavimo? Pa, rekla bih da se nije puno toga promijenilo.
Prilikom susreta komplimentiramo se i proučavamo «jesmo li nešto radile». Ako smo doista prisne, povjeravamo svoje male tajne jedna drugoj i odajemo što smo činile ne bi li održale svježinu lica. Ukoliko nismo toliko prisne, pravimo se blesave.
Kardashianke su uspjele zahvaljujući ljudskoj opsjednutosti izgledom, površnosti i želji za boljim, luksuznijim, komfornijim životom. I zahvaljujući razvoju društvenih mreža koje su pametno iskoristile. Jedna je američka psihijatrica ustvrdila da su pokrile glavne sfere koje zanimaju današnju ženu; od majčinstva (Kourtney), do fitnessa (Khloe), mode (Kendall) kozmetike (Kylie) do Kim, koja pokriva sva ta područja i povrh toga je seksepilna. Prodale su ideju da imaju ono za čim žudimo; ljepotu, bogatstvo, popularnost i obitelj, sestrinstvo do kojeg drže i međusobno se pomažu. Imaju poslovna carstva i žene bi im željele biti prijateljice.
Mi, koje smo odrasle u svijetu bez društvenih medija, kupovale smo traperice u Trstu, ali smo odgajane u duhu da je obrazovanje važnije od novca, pa se grozimo današnje bestidne površnosti i prenaglašenog konzumerizma. I današnji klinci to razumiju, ali pritisci su puno veći. One imaju preko 500 milijuna pratitelja na društvenim mrežama i velik utjecaj na mlađe generacije, koje nisu birale vrijeme u kojem će se roditi, baš kao što ga nismo birali mi, iako smatramo da smo u odnosu na našu djecu privilegirani.
Posljedice su svuda. U jednom bosanskom gradiću blizu granice s Hrvatskom lokalni se zubar dosjetio kako će proširiti svoje poslovanje, pa povoljno puni usne svojim klijenticama. Djevojke koje žive u Hrvatskoj ne idu k njemu da bi popravile zube. Vraćaju se s patkastim usnama, po uzoru na Kylie Jenner, kao što smo mi onomad hodale u crnim čipkastim i mrežastim čarapama imitirajući Madonnu. Danas talent nije presudan, a došlo je do normalizacije plastične kirurgije. Važno je znati pobuditi emocije i divljenje svojih pratitelja, a to više ne morate kroz pjesmu, glumu ili ples. Dovoljno je da ste vidljivi i spremni dijeliti život s milijunima pratitelja, koji su zajedno s Kylie Jenner patili zbog njezina izgleda i tankih usana. Kad je odlučila kreirati svoj ruž, sudjelovali su preko društvenih mreža u izboru boja. Imali su dojam da se s njom druže, jer u virtualnom je svijetu lako postići osjećaj lažne bliskosti. Kad je izbacila svoj proizvod na tržište, bio je i njihov. Pohrlili su s narudžbama i edicija je bila razgrabljena, a ona je postala najmlađa milijarderka u povijesti. Nešto ranije je njena sestra Kendall Jenner bila zaštitno lice kozmetičkog giganta Estée Lauder. Njihova je kampanja propala, jer obožavatelji nisu imali doživljaj da je na bilo kakav način sudjelovala u kreiranju proizvoda. Kardashianke su pokazatelj da i danas, unatoč svim površnostima svijeta u kojem živimo, ljudi ipak razlikuju istinu od laži. I da su emocije jako važne, one pokreću ljude. Ako želimo da naše dijete sačuva vlastiti identitet i ne poželi ga mijenjati po uzoru na Kardashianke, onda je važno da se dobro osjeća u svojoj koži. U njihovoj se emisiji reklamiraju različiti proizvodi, koji se odmah rasprodaju. Zadovoljnoj osobi je puno teže bilo što prodati. Ne možemo utjecati na to kakav će nos ili usne imati naše dijete, ali možemo mu pokazati da ga volimo i da je vrijedno. Usvoji li poruku, neće poželjeti izgubiti vlastiti identitet niti izgledati poput nečije loše kopije.

 

Sviđa ti se ova kolumna? Nađi posljednju u najnovijem broju Glorije!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *