Stakleni strop u glazbenoj industriji

Prošla je godina dana otkako smo sjedile na kavi, a ona mi u povjerenju rekla da putuje u Los Angeles u kojem će potpisati diskografski ugovor s Warner Musicom. Bila sam tako ponosna. Moja Lanči, koju sam upoznala kad je imala nepunih osamnaest i tada započela dugogodišnju glazbenu suradnju s njom, snimila je nedavno pjesmu koju je napisao Damon Sharp, autor «Love don’t cost a thing» za Jennifer Lopez i dobitnik Grammya.
Prije nje godinama sam radila s Vesnom Pisarović. Snimile smo tri studijska albuma, tiraže su bile srebrne i zlatne, na koji god festival je došla, Vesna je osvajala nagrade publike.
U tom svijetu kojim vladaju muškarci, glazbeni urednici, ljudi koji drže pozicije na televizijama i ravnaju festivalima – svuda smo nailazile na otpor. Bila sam žena u «muškom poslu». Isprva sam morala odgovarati na pitanja zbog čega uopće pišem pjesme. Kako mi je to palo na pamet? A zbog čega sam uzela pjevačicu kojoj vodim karijeru? Da sam bila muškarac, ne bi mi postavljali takva pitanja. Da poznaju mog oca, glazbenika, koji je čitav život pisao pjesme, također mi ih ne bi postavljali.
Vesnin prvi album sam napisala, snimila i sama pokrila troškove produkcije. Ponudila sam Croatia Recordsu taj materijal, u koji ne trebaju uložiti puno, samo ga trebaju objaviti. Nevjerojatna je bila lakoća kojom ga je tadašnji glazbeni urednik odbio, tvrdeći da ne postoji mogućnost da Vesna postane komercijalna pjevačica i da album nema hit pjesmu. Zatvorio nam je vrata bez da je trepnuo, višemjesečni rad i trud proglasio neuspjehom.
U priču je tada uskočio predsjednik uprave, čovjek kojeg sam poznavala otprije. Nikada za sebe nije tvrdio da je glazbeni stručnjak, u firmi je bio zadužen za brojke i poslovanje. Rekao mi je da je ulaganje nisko, da će troškove objave pripisati izvođaču koji upravo snima album, a debelo je prekoračio sve rokove, jer poštuje činjenicu da sam novac uložila u ono u što vjerujem.
«Neka nam je Bog na pomoći!» – dometnuo je. Tako je Vesna Pisarović ipak dobila priliku. Album «Da znaš» prodao se u srebrnoj nakladi, bila je nominirana za Porin u kategoriji najboljeg debitanta, publika ju je odmah prigrlila.
Ali omalovažavanje i podmetanje je nastavljeno. Bila sam prva žena koja kao skladatelj i producent vodi nečiju karijeru, kao što su to uvijek činili muškarci. U njihovim je rukama bila hrvatska glazba, odlučivali su hoćete li dobiti priliku. Ivanu Plechinger sam zamolila da pronađe mladu, talentiranu pjevačicu s kojom ću započeti suradnju, jer sam tada živjela u inozemstvu. Nakon nekoliko mjeseci me nazvala i rekla kako misli da ju je pronašla. Nakon što sam vidjela Vesnin nastup i upoznala je, složila sam se s njom. Vesna je dotada godinama čamila u rukama jednog producenta koji ju je uvjeravao da nije pjevački talentirana i da može uspjeti samo kao kantautorica.
Je li vam se dogodilo da vam osoba koja predstavlja autoritet u poslu kaže kako niste za visine, mali ste i limitirani, ne nadajte se previše? Zbog toga smo se dosta mučile u studiju, bilo je puno previranja, ponekad sam u nevjerici slušala kako moćno, predivno pjeva i istovremeno ne vjeruje u vlastiti potencijal. To se vremenom promijenilo.
Najveću sam mizoginiju osjetila nakon pobjede na Dori. Bila nam je to treća Dora, naša pobjeda nije došla preko noći. Uvjerljivo smo ostavile konkurenciju iza sebe. Jedan je tjednik otišao najdalje. Njihova novinarka postavila mi je pitanje je li istina ono što se govorka, da mi je suprug kupio pobjedu. Zbunjeno sam odgovorila kako on ima pametnijeg posla. Znači demantirate tu glasinu, inzistirala je novinarka čiji je muž bio urednik te novine. Možete li uopće zamisliti da bi nekog muškarca, nakon što godinama radi svoj posao i na tržištu ima odlične rezultate, pjevačica čiju karijeru vodi nastupa po cijeloj regiji, netko javno upitao je li mu supruga kupila nagradu na festivalu? Ne možete, jer se to nikada neće dogoditi. Ne bi se smjelo događati ni ženama.
Mislim da su sve priče koje razotkrivaju bolesnu mržnju i omalovažavanje žena, koje se događaju u poslovnom okruženju, iznimno važne. I važno je uočiti da neke žene zdušno sudjeluju u toj raboti. Koju godinu kasnije, na promociji mog drugog romana, upravo je novinarka postavila pitanje tko čuva moju djecu dok pišem. Jasno vam je da se iza tog pitanja nije krila briga za moju djecu, nego opasna, diskriminirajuća poruka.
Kada je suradnja s Vesnom, koja je bila zlatna koka Croatia Recordsa, završena, došla sam s novom pjevačicom Lanom Jurčević u njihove prostorije. Potpisali smo ugovor, da bih uskoro otkrila da nas obje tretiraju kao početnice. Nisu željeli ulagati u promociju prvog albuma, a meni su na hodnicima diskretno komentirali da Lana nije materijal za zvijezdu. Ženin se minuli rad mjeri drugačijim metrom – dobila sam novu lekciju.
Imala sam rezultate, lijepo su zaradili na mojim pjesmama, istog časa su objavili Vesnin «Best of» album s najvećim hitovima i odlično ga prodali i onda mi diskretno dali do znanja da u Lanu ne vjeruju. Odnosno, da iznova ne vjeruju mojoj procjeni.
Kad imaš ugovor s kućom koja ponovo ne vjeruje u tebe, moraš gledati kako da se izvučeš.
Na mjestu predsjednika uprave sjedio je novi čovjek, kojeg nisam poznavala. Ušla sam u njegov ured i rekla mu u čemu je problem, želim u drugu diskografsku kuću jer je očito da u mene i Lanu ne vjeruju. Nisam imala pojma da je u tom času bio predsjednik uprave u odlasku i da je u sukobu sa svim ostalim članovima. Pozvao je tajnicu da donese naš ugovor, pročitao ga i rekao: «Ja sam v.d. predsjednika uprave još 15 dana, moja odluka zakonski vrijedi. Slobodne ste.» Muškarčevu pomoć u poslu lakše je dobiti ako tako može uspješnije ratovati s drugim muškarcima, naučila sam tada. Svejedno sam mu bila zahvalna.
Lana i ja otišle smo u «Hit Records» i konačno dobile bezrezervnu podršku. Bio je to peti glazbeni album na kojem sam radila, netko drugi bi na mom mjestu davno odustao jer kad je glazbeni rad posrijedi, iznimno trebaš podršku ljudi oko sebe. Na drugom albumu imale smo nekoliko hitova i duet «Prava ljubav» koji je postao hit godine. Godinu kasnije Lana je bila jedna od najvećih mladih zvijezda u Hrvatskoj.
Vesna Pisarović u protekloj je godini uspješno koncertno obišla velike hrvatske gradove. Neobično je da pjevačica rasprodaje koncerte isključivo na starim pjesmama. Prije neki dan rekla mi je da ima dojam da joj se vraća ono što joj je nekad bilo zakinuto, u karijeri doživljava novo proljeće. Unatoč omalovažavanju i podmetanju klipova, nemoguće je spriječiti da pjesme dođu do ljudi i da ih njihova djeca vole 20 godina kasnije. Mislim da smo barem načele taj nevidljiv, ali čvrst stakleni strop u glazbenoj industriji, za neke nove poduzetne, talentirane žene i njihove buduće uspjehe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *